17.08.10

Farmitklubilaisten kesä jatkuu Italiassa

Tervetuloa Farmit Kasvinviljelykanavan matkalle Italian Bolognaan 10.-12.11.2010. Matkalla tutustumme EIMA- maatalousnäyttelyyn ja saamme monipuolisen katsauksen Italian tärkeän maatalousalueen viljelyyn, jalostavaan teollisuuteen sekä maatalouskauppaan.

Farmit Kasvinviljely-kanavan matka EIMA-näyttelyyn
Varaa matkasi mukavaan seuraan 30.9.2010 mennessä. Matka on maatalousyrittäjille verovähennyskelpoinen.

Tervetuloa!

-------------------------------------

Opintomatka Italiaan ja EIMA-maatalousnäyttelyyn 10.-12.11.2010

Matkaohjelma

10.11. ke

Kokoontuminen Helsinki-Vantaan lentokentän T2-terminaalissa klo 6.30. Finnairin lento lähtee klo 8.05. Lennon aikana kevyt aamiainen. Saavumme Milanon Malpensan lentokentälle klo 10.10. Suomenkielinen opas odottaa ryhmää terminaalin tuloaulassa ja siirrymme parkkipaikalla odottavaan bussiin.

Aloitamme matkan etelän suuntaan ja ensimmäinen vierailupaikkamme, Isolone-maatila, sijaitsee lähellä Piacenzan kaupunkia. Isolone-tilalla viljellään maissia, soijaa, vehnää, ohraa, teollisuuden tarpeisiin sokerijuurikasta, tomaattia, herneitä, papuja ja lisäksi tilalla on energiaa tuottavaa metsää, jossa kasvaa poppelia. Katsaus tilan toimintaan ja sään salliessa käynti viljelyksillä Po-joen varrella.

Tilalla nautimme myös lounaan, joka sisältää talon alkupalat, tortilloja voin ja salvian kera, paikallista papusoppaa, naudanpaistia perunoiden kera, talon omaa jälkiruokatorttua, viiniä, vettä, espressokahvia ja yrttilikööriä.

Tilavierailun jälkeen ajamme Modenan lähellä sijaitsevaan hotelliin ja majoitumme. Ilta vapaa. Hotellin ravintolassa on mahdollisuus syödä omakustanteinen illallinen. www.estenseparkhotel.it

11.11. to

Aamiaisen jälkeen ajo Bolognaan, jossa vietämme päivän tutustuen EIMA-maatalousnäyttelyyn. Tarpeen mukaan opas voi olla ryhmän kanssa päivän näyttelyssä. Bussi lähtee messukeskuksen parkkipaikalta etukäteen sovittuun aikaan takaisin hotelliin.

Pikaisen vaatteiden vaihdon jälkeen lähdemme viettämään iltaa. Ensin vierailu Cantina Sociale di Sorbaran osuuskunta viinitilalla, jossa on 470 osakasta ja yritys tuottaa noin 80.000 hehtolitraa viiniä vuodessa, www.cantinasorbara.it. Viinitilavierailun jälkeen illallinen läheisessä maaseuturavintolassa viinin kera. Paluu hotelliin yöllä.

12.11. pe

Aamiaisen jälkeen luovutamme hotellihuoneet ja lähdemme Parmesan-juustoa tuottavaan juustolaan. Maailmankuulua Parmigiano Reggiano-juustoa on valmistettu jo antiikin ajoista lähtien. Boccaccio kirjoitti Decameronessa 1300-luvun puolivälissä, miten Parmesan sopii mainiosti makaronin höysteeksi. Koska maito työstetään juustoksi vain aamulla, alkaa vierailumme jo noin klo 8.30. Vierailupaikka selviää noin 2 vk ennen matkaa johtuen siitä, että kaikki juustolat ovat toimivia yrityksiä ja vierailu toteutetaan siihen juustolaan, jolla se kulloinkin parhaiten sopii.

Juustolavierailun jälkeen ajamme Consorzio Agrario di Bologna e Modenaan, joka on iso maataloustuottajien yhteenliittymä, jossa on mm. viljavarasto, maatalouskoneiden myyntiä ja lannoitekauppaa. Yhtymän esittely ja tutustumiskierros. Lounas läheisessä maaseuturavintolassa.

Viimeistään klo 14.00 täytyy kääntää bussin nokka kohti Milanoa, josta Finnairin lento lähtee klo 19.00. Lennon aikana kevyt ateria. Saavumme Helsinkiin klo 23.00.

Matkan hinta

• 820 €/henkilö, majoitus kahden hengen huoneissa

Matkan hintaan sisältyy

• Finnairin reittilennot Helsinki – Milano – Helsinki turistiluokassa
  • viranomaismaksut ja lentoverot
  • normaali reittitarjoilu lentojen aikana
  • bussikuljetus Italiassa ohjelman mukaan
  • suomenkielisen oppaan palvelut Italiassa koko matkan ajan
  • majoitus keskitason hotellissa kahden hengen huoneissa mukavuuksin
  • aamiaiset hotellissa
  • ensimmäisenä päivänä vierailu viljatilalla lounaineen ja ruokajuomineen
  • messulippu EIMA-maatalousnäyttelyyn
  • viinitilavierailu ja illallinen messupäivänä
  • kolmantena päivänä juustolavierailu, maatalousyhtymävierailu ja lounas maaseudulla

Lisämaksusta

• 30 €/henkilö yhden hengen huone hotellissa; Yksin jäävän/matkustavan tulee varata ja maksaa yhden hengen huone

Matkan tilaus Forssan Matkatoimistosta:

Katso tarkemmat matkaehdot tästä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja