23.12.16

Lauri Vuorinen ensimmäisessä ulkomaan maailmancupissa

Kisamatkalta kertyi arvokasta kokemusta.

Lauri Vuorinen sai arvokasta kokemusta ensimmäisessä maailmancupissaan ulkomailla.

Alkutalven hyvät sprintit avasivat minulle paikan Davosin maailmancupista. Vapaan hiihtotavan sprintti hiihdettiin 11.12. Davos on pieni kaupunki Sveitsissä, joka on noin 1500 metrin korkeudessa. Matka Davosiin alkoi jo keskiviikkona 30. päivä marraskuuta. Ensin kotoa lentokentälle ja Rovaniemeltä lennolla Helsinkiin. Pikaisen koneenvaihdon jälkeen matka jatkui Zürichiin, jossa meitä odotti vuokra-auto. Ajelimme vajaat kaksi tuntia Davosiin.

Lähdin pitkällä valmistautumisella kisaan, koska kisat pidettiin korkealla, jossa hapen määrä on vähäisempää ja hiihto raskaampaa. Kymmenen päivää oli aikaa sopeutua korkeaan ilmanalaan ja tehdä hyviä harjoituksia. Davosissa meitä odotti siisti hotelli. Sveitsi on hieno maa ja palvelu on viimeisen päälle kunnossa. Minulla oli kämppäkaverina Martti Jylhä. Kokeneelta sprinttihiihtäjältä sain hyviä ohjeita kisaan. Ensimmäiset yhdeksän päivää olivat normaalia leiriarkea. Harjoittelimme, söimme, nukuimme ja iltaisin pelasimme korttia. Lepopäivänä piipahdimme Italian Livignossa shoppailemassa. Pieni maisemanvaihdos reilun viikon jälkeen oli paikallaan.

Lauantaina eli päivää ennen kisaa tein valmistavan harjoituksen ja testailin suksia. Fiilis oli vielä hyvin levollinen. Illalla päivällisen jälkeen oli perinteinen kisapalaveri, joka pidetään aina kisaa edeltävänä iltana. Siinä käydään läpi kaikki kisaa koskevat käytännön asiat kuten milloin kisalatu on suljettu ja milloin se on auki, milloin suksien testaus, mistä väliaikoja ja missä varasauvoja. Kisapalaverin aikana alkoi jännitys. Yleensä tässä vaiheessa viimeistään se tulee minulla esiin, mutta se on aivan normaalia.

Kisa-aamuna tein normaalit jutut. Kävin aamulenkillä ja aamupalalla. Lähtöni oli vasta iltapäivällä, joten aamu tuntui aika pitkältä. Taisi siinä tulla muutama sarja katsottua. Kisapaikalla tein suksitestit ja lämmittelyvedot, jonka jälkeen siirryin starttiviivalle. Kisa sujui oikein mallikkaasti ja tulin maaliin sijalle 32. Tässä vaiheessa harmitti, koska vain 30 parasta pääsee jatkoeriin. Muutama mies tuli vielä ohi takaa, joten lopullinen sijoitukseni oli 34. Jäin vain 0,44 sekunttia jatkoeristä. Tyytyväinen pitää olla!

Kisan jälkeen illalla olin pakannut jo kamat ja valmistauduin kotiin lähtöön, joka oli suunniteltu maanantaille. Päivällisen jälkeen maajoukkueen päävalmentaja tuli kysymään olisinko halukas jäämään vielä reissuun ja lähtemään Ranskan la Clusaziin viestiin varamieheksi. Kysymys tuli täysin puskista. Soitin nopeasti omalle valmentajalle Suomeen, jonka kanssa teimm pikainen päätöksen, että ehdottomasti lähden Ranskaan. Matka sai siis jatkoa...

Alkuviikon kisojen jälkeen harjoiteittelin vielä Davosissa, la Clusazin huonon lumitilanteen takia. Vaihtelun vuoksi vaihdoimme yhtenä iltana sukset hokkareihin ja kävimme pelaamassa lätkää. Yhdysvaltojen hiihtäjiä oli pelaamassa samaan aikaan, joten saimme hyvät pelit aikaan. Keskiviikkona oli aika siirtyä Ranskan puolelle uuteen kohteeseen, jossa oli vuorossa 16 kilometriä yhteislähdöllä ja viesti. Autolla matkaa kertyi kuutisen tuntia. La Clusaz on pieni kunta Ranskan alpeilla. Jälleen korkeutta oli noin 1400 metriä. Kisapaikka sijaitsi pellolla, jossa lanta haisi eikä lunta ei ollut kuin ladulla. Paikka oli muuten todella hieno ja aurinko porotti täydeltä taivaalta.

Lauantaina kisattiin 16 kilometriä. Olo oli ehkä hieman väsynyt jo pitkästä reissusta. Keli oli mahtava ja lähdin täysin taistelumielin tekemään hyvää kisaa. Toisin kävi. Kisasta tuli täysi pannukakku. Kisassa kierrettiin 2 kilometrin lenkkiä. Viis kilometriä olin hyvin porukoissa mukana kunnes hyydyin totaalisesti. Matkanteko tuntui koko ajan entistä raskaammalle ja sijoitus tippui silmissä. Tämän jälkeen tein päätöksen jättää kisan kesken silmälläpitäen sunnuntain viestiä. Jos käsky viestiin olisi käynyt, niin olisin valmis. Varamiestä ei tällä kertaa kuitenkaan tarvittu, koska kaikki viestimiehet olivat kunnossa.

La Clusazin reissu oli aika raskas eikä tulosta syntynyt, mutta hyvää kokemusta ja oppia kaikin puolin. Paljon on vielä tekemistä, jotta joskus voi pärjätä myös pidemmilläkin matkoilla.

Kotimatka alkoi heti viestin jälkeen sunnuntaina. Bussilla takaisin Sveitsin Geneveen, josta oli lento Helsinkiin. Olimme Helsingissä vasta puoli 12 aikaan yöllä. Lentoja ei enää Rovaniemelle lähtenyt, joten oli jäätävä lentokenttähotelliin yöksi. Pikaisten viiden tunnin yöunien jälkeent lensin takaisin kotiin Rovaniemelle. Lähes kolmen viikon reissusta jäi loppujen lopuksi hyvä maku, koska Davosissa sain hyvän hiihdon ja muutenkin ensimmäinen ulkomaan maailmancup reissu antoi paljon oppia.

Farmit.net on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä hiihtäjälupaus Lauri Vuorisen kanssa.

Kommentit

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja