12.01.19

Lauri Vuorinen kertoo tunnelmia Tour de Skiltä – Mitä kaikkea rupeamalla tapahtuu kilpailujen lisäksi?

Farmit.net on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä hiihtäjä Lauri Vuorisen kanssa.

"Kisarupeama alkoi Italian Toblachista, jossa hiihdettii kaksi ensimmäistä etappia. Vapaan sprintti ja vapaan 15km väliaikalähdöllä. Menimme Toblachiin 27.12 torstaina, kun ensimmäinen kisapäivä oli lauantaina. Matkustuspäivä osoittautui erittäin rankaksi. Lento Helsingistä lähti aamulla 8 aikaan ja Saksan Munchenissa oltiin vähän ennen klo 10. Jostain syystä laukkuhihnat jumittivat ja odottelimme laukkuja lähes 2 tuntia. Enne kuin autot oli pakattu ja oltiin lähtövalmiina, kello oli jo lähes 12 päivällä. Siihen päälle vielä aikaero, eli Suomen aikaan kello 13. Kun automatka alkoi Saksan moottoriteitä pitkin, oli edessä uutta epäonnea, ruuhkia... Ruuhkat ovat hyvin yleisiä Saksan vilkkailla moottoriteillä. Matka ruokataukoineen kesti n. 5 tuntia, ennen kuin saavuimme hotelliin Toblachiin. Yhteensä siis matkustusajaksi tuli n. 10 tuntia. Illalla pieni verryttely jonka jälkeen päivällinen ja unien kautta valmistautumaan kisoihin.

Toblachin viimeisen kisan jälkeen Suomen huoltorekalla oli pieni hässäkkä. Nopeasti kamat kasaan ja autojen pakkailuun. Kisan jälkeen kisaruokalasta pastaa ja leipää ja hotellille suihkuun. Olimme lähdössä nopealla aikatululla kohti seuravaa kisapaikkaa Sveitsin Val Mustairia. Automatkalla tuli syötyä suklaapatukoita ja banaaneja, jotta energiavarastot täyttyisivät pienen kiireen keskellä. Ajoaika perille oli n. 3 tuntia. Emme ajaneet aivan Val Mustairiin saakka, koska kisapaikka oli yli 1700 metrin korkeudessa. Majoituimme Schlanders nimiseen kylään Italian puolelle, josta oli vielä 45min ajomatka kisapaikalle. Ennen Val Mustairin kisaa meillä oli yksi välipäivä, jonka käytimme palautumiseen. Teimme kevyen sauvajuoksu lenkin ja lepäsimme. Kävimme myös katsomassa raketteja uuden vuoden kunniaksi.

Uuden vuoden päivänä kisan jälkeen oli todella kiire. Ajomatkaa 3,5 tuntia edessä ja seuraavana päivänä 15 km perinteisellä Saksan Oberstdorfissa. Jälleen nopea loppuverryttely ja kamojen pakkaus. Tällä kertaa meillä ei ollut aikaa lähteä hotellille suihkuun, vaan kävimme kisapaikalla nopean suihkun ja söimme vähän pastaa kisaruokalasta. Matkalla taas urheiluravinteita, suklaapatukkaa ja sipsiä ym., mistä saisi nopeasti energiaa kroppaan. Perillä Oberstdorfissa pieni verryttely ajomatkan päälle ja päivälliselle. Illalla jaloissa alkoi painaa ja muutenkin väsymys valtasi kropan. Uni tuli nopeasti.

Olin suunnitellut, että Oberstdorfin kisan jälkeen jätän Tour de Skin kesken. Ja niin myös tein. Oli aika lähteä kotiin palautumaan. Samaan aikaan minun kanssa kotiin lähti Ristomatti Hakola, jonka kanssa vietin käytännössä koko tourin. Noudatimme samaa kaavaa kuin aikaisemminkin. Kamojen pakkaus, pasta kisapaikalla ja hotellille suihkuun ja auton kyytiin. Tällä kertaa autolla vain Oberstdorfin juna-asemalle saakka, josta menimme junalla takaisin Muncheniin ja lentäen Suomeen.

Reissu oli raskas ja voin vain kuvitella kuinka raskas se olisi jos hiihtäisi tourin loppuun asti. Hiihdin kisoista 4/7, joten 3 kisaa ja yksi kisapaikka Italian Val di Fiemme jäi vielä kokematta. Kisareissu oli kuitenkin erittäin opettava ja toi hyvää kokemusta kovista turnajaismaisista kisarupeamista."

Farmit.net on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä hiihtäjä Lauri Vuorisen kanssa.

Kommentit

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja